Anna Dąbrowska, urodzona w 1975 roku w Piasecznie, to znana polska aktorka teatru.
Jej kariera artystyczna od dawna wzbudza zainteresowanie zarówno widzów, jak i krytyków teatralnych.
Życiorys
Anna Maria Dąbrowska jest absolwentką Psychologii naUniwersytecie Warszawskim oraz posiada wykształcenie z zakresu podyplomowych studiów w dziedzinach takich jak Dyplomacja Kulturalna (Collegium Civitas) i Relaksacja i Joga (AWF Warszawa).
Od 2001 roku jej głównym obszarem działalności jest występowanie jako aktorka w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice. Po ukończeniu II Akademii Praktyk Teatralnych, Dąbrowska stała się częścią obsady spektaklu Metamorfozy, a następnie brała udział w przedstawieniach takich jak Elektra oraz innych projektach reżyserowanych przez Włodzimierza Staniewskiego. Jej talent dostrzegany był również w roli wokalistki w gardzienickiej Orkiestrze Antycznej, pracując pod kierunkiem T. Rodowicza i M. Rychłego.
Aktualnie, Dąbrowska prowadzi zajęcia w Akademii Praktyk Teatralnych oraz organizuje warsztaty teatralne. Jest także aktywna współpracując z różnymi organizacjami pozarządowymi w ramach projektów związanych z kulturą i społeczeństwem, dotyczących obszarów takich jak teatr, muzyka, promocja zdrowia oraz art-coaching.
Jako członkini Fundacji Sztuki Marebito, realizowała spektakle oraz aktywnie współtworzyła trzyletni projekt Europe as Moving Cultures (2011-2013), którego zakończeniem było Forum i Festiwal Dobrych Praktyk.
W uznaniu jej osiągnięć, w 2007 roku została uhonorowana Nagrodą Kulturalną Województwa Lubelskiego, a w 2017 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Lublin.
Role teatralne
Anna Maria Dąbrowska ma na swoim koncie wiele interesujących ról teatralnych, które pozostawiły znaczący ślad w jej artystycznej karierze. Oto kilka kluczowych wystąpień, które ukazują jej wszechstronność i talent.
- W sztuce Jasełka, reżyserowanej przez Huberta Bielawskiego, zagrała rolę Pastucha,
- W Wielkim Biegu, także pod kierunkiem Bielawskiego, wystąpiła jako wokalistka i tancerka, w Klubie Piosenki Literackiej,
- W przedstawieniu Słuchając Gershwina, w reżyserii Bielawskiego oraz choreografii Hanny Kosiewicz, zagrała jako wokalistka i tancerka,
- W Metamorfozach, opartej na dziele Apulejusza, miała przyjemność pracować w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice, portretując Menadę, w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego,
- Sceny z „Umarłej klasy” autorstwa Tadeusza Kantora, gdzie występowała jako Nieobecna, również zostały zrealizowane pod okiem Krzysztofa Miklaszewskiego w Gardzienicach,
- W produkcji Ho Galatan, reżyserowanej przez Tomasza Rodowicza, Jima Ennisa i Jassici Cohen, współpracowała z OPT Gardzienice oraz Earthfall Dance Company,
- W sztuce Elektra Eurypidesa, w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego, miała zaszczyt wcielić się w postać Klitajmestry,
- W Ifigenii w Aulidzie, również w reżyserii Staniewskiego, przypisano jej rolę Przewodniczki Chóru i Sługi,
- Rola Ateny w Ifigenii w T… to kolejny przykład jej talentu, według koncepcji Staniewskiego,
- W projekcie Tagore… Szkice sceniczne, reżyserowanym przez Staniewskiego, miała okazję wykazać się swoimi umiejętnościami artystycznymi,
- W Oratorium Pytyjskim, ponownie reżyserowanym przez Włodzimierza Staniewskiego, poprowadziła swoje umiejętności w nowym kierunku,
- W tytule WESELE, łączącym dzieła Wyspiańskiego, Malczewskiego i Koniecznego, zagrała zarówno Hetmana, jak i Radczynię, w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego.
Dzięki różnorodnym rolom Anna Maria Dąbrowska udowadnia, że jest utalentowaną aktorką, która potrafi odnaleźć się w różnych konwencjach teatralnych oraz projektach artystycznych.
Realizacje sceniczne
Wśród fascynujących realizacji scenicznych, które miały miejsce pod kierunkiem Anny Marii Dąbrowskiej, można wyróżnić następujące projekty:
- Tryton, pod opieką artystyczną George’a Blaschke, koncentrujący się na tańcu,
- Kołysząc nieskończoność, w reżyserii Małgorzaty Szyszki, gdzie taniec łączy się z art-coachingiem,
- Wyjście Awaryjne (Miró/Schaeffer), spektakl taneczno-wizualny wzbogacony dźwiękami muzyki Indii Czajkowskiej oraz scenografią autorstwa Magdaleny Brzeskiej, obejmujący również taniec i art-coaching,
- Przemiana według F. Kafki, w reżyserii Affana Fatih Öztürka, skupiająca się na art-coaching.
Przypisy
- Ifigenia w A... według Eurypidesa. www.e-teatr.pl. [dostęp 21.04.2010 r.]
- Tadeusz Kornaś: Starogrecka wieś Gardzienice. 27.01.2004 r. [dostęp 21.04.2010 r.]
- Należy do nielicznego grona stałych pracowników artystycznych.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Czesław Apiecionek | Andrzej Żółkiewski | Marzena Nowak | Agnieszka Dygant | Jerzy Sulima-Jaszczołt | Tadeusz Prokop | Marek Keller | Olga Kalicka | Manula Kalicka | Wojciech RucińskiOceń: Anna Maria Dąbrowska