UWAGA! Dołącz do nowej grupy Piaseczno - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Anna Maria Dąbrowska


Anna Dąbrowska, urodzona w 1975 roku w Piasecznie, to znana polska aktorka teatru.

Jej kariera artystyczna od dawna wzbudza zainteresowanie zarówno widzów, jak i krytyków teatralnych.

Życiorys

Anna Maria Dąbrowska jest absolwentką Psychologii naUniwersytecie Warszawskim oraz posiada wykształcenie z zakresu podyplomowych studiów w dziedzinach takich jak Dyplomacja Kulturalna (Collegium Civitas) i Relaksacja i Joga (AWF Warszawa).

Od 2001 roku jej głównym obszarem działalności jest występowanie jako aktorka w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice. Po ukończeniu II Akademii Praktyk Teatralnych, Dąbrowska stała się częścią obsady spektaklu Metamorfozy, a następnie brała udział w przedstawieniach takich jak Elektra oraz innych projektach reżyserowanych przez Włodzimierza Staniewskiego. Jej talent dostrzegany był również w roli wokalistki w gardzienickiej Orkiestrze Antycznej, pracując pod kierunkiem T. Rodowicza i M. Rychłego.

Aktualnie, Dąbrowska prowadzi zajęcia w Akademii Praktyk Teatralnych oraz organizuje warsztaty teatralne. Jest także aktywna współpracując z różnymi organizacjami pozarządowymi w ramach projektów związanych z kulturą i społeczeństwem, dotyczących obszarów takich jak teatr, muzyka, promocja zdrowia oraz art-coaching.

Jako członkini Fundacji Sztuki Marebito, realizowała spektakle oraz aktywnie współtworzyła trzyletni projekt Europe as Moving Cultures (2011-2013), którego zakończeniem było Forum i Festiwal Dobrych Praktyk.

W uznaniu jej osiągnięć, w 2007 roku została uhonorowana Nagrodą Kulturalną Województwa Lubelskiego, a w 2017 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Lublin.

Role teatralne

Anna Maria Dąbrowska ma na swoim koncie wiele interesujących ról teatralnych, które pozostawiły znaczący ślad w jej artystycznej karierze. Oto kilka kluczowych wystąpień, które ukazują jej wszechstronność i talent.

  • W sztuce Jasełka, reżyserowanej przez Huberta Bielawskiego, zagrała rolę Pastucha,
  • W Wielkim Biegu, także pod kierunkiem Bielawskiego, wystąpiła jako wokalistka i tancerka, w Klubie Piosenki Literackiej,
  • W przedstawieniu Słuchając Gershwina, w reżyserii Bielawskiego oraz choreografii Hanny Kosiewicz, zagrała jako wokalistka i tancerka,
  • W Metamorfozach, opartej na dziele Apulejusza, miała przyjemność pracować w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice, portretując Menadę, w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego,
  • Sceny z „Umarłej klasy” autorstwa Tadeusza Kantora, gdzie występowała jako Nieobecna, również zostały zrealizowane pod okiem Krzysztofa Miklaszewskiego w Gardzienicach,
  • W produkcji Ho Galatan, reżyserowanej przez Tomasza Rodowicza, Jima Ennisa i Jassici Cohen, współpracowała z OPT Gardzienice oraz Earthfall Dance Company,
  • W sztuce Elektra Eurypidesa, w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego, miała zaszczyt wcielić się w postać Klitajmestry,
  • W Ifigenii w Aulidzie, również w reżyserii Staniewskiego, przypisano jej rolę Przewodniczki Chóru i Sługi,
  • Rola Ateny w Ifigenii w T… to kolejny przykład jej talentu, według koncepcji Staniewskiego,
  • W projekcie Tagore… Szkice sceniczne, reżyserowanym przez Staniewskiego, miała okazję wykazać się swoimi umiejętnościami artystycznymi,
  • W Oratorium Pytyjskim, ponownie reżyserowanym przez Włodzimierza Staniewskiego, poprowadziła swoje umiejętności w nowym kierunku,
  • W tytule WESELE, łączącym dzieła Wyspiańskiego, Malczewskiego i Koniecznego, zagrała zarówno Hetmana, jak i Radczynię, w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego.

Dzięki różnorodnym rolom Anna Maria Dąbrowska udowadnia, że jest utalentowaną aktorką, która potrafi odnaleźć się w różnych konwencjach teatralnych oraz projektach artystycznych.

Realizacje sceniczne

Wśród fascynujących realizacji scenicznych, które miały miejsce pod kierunkiem Anny Marii Dąbrowskiej, można wyróżnić następujące projekty:

  • Tryton, pod opieką artystyczną George’a Blaschke, koncentrujący się na tańcu,
  • Kołysząc nieskończoność, w reżyserii Małgorzaty Szyszki, gdzie taniec łączy się z art-coachingiem,
  • Wyjście Awaryjne (Miró/Schaeffer), spektakl taneczno-wizualny wzbogacony dźwiękami muzyki Indii Czajkowskiej oraz scenografią autorstwa Magdaleny Brzeskiej, obejmujący również taniec i art-coaching,
  • Przemiana według F. Kafki, w reżyserii Affana Fatih Öztürka, skupiająca się na art-coaching.

Przypisy

  1. Ifigenia w A... według Eurypidesa. www.e-teatr.pl. [dostęp 21.04.2010 r.]
  2. Tadeusz Kornaś: Starogrecka wieś Gardzienice. 27.01.2004 r. [dostęp 21.04.2010 r.]
  3. Należy do nielicznego grona stałych pracowników artystycznych.

Oceń: Anna Maria Dąbrowska

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:17